dinsdag 2 november 2010

PEACEFUL DAY

Met de bierprijzen hier in IJsland valt er niets te vieren, dus ik zwijg angstvallig over mijn verjaardag. Via facebook waren er echter toch wat mensen gealarmeerd en halverwege de dag wist iedereen dat ik jarig was en stroomden de felicitaties binnen.....toch leuk. Het werd een rustige dacht die begon met een duik in een typisch IJslands zwembad. Ik was niet de enige die in de veronderstelling was dat we in een soort van vulkanisch gestookte waterbron zouden belanden. De bus zetten ons echter af bij een gebouw dat verdomd veel leek op een zwembad zoals wij dat ook kennen......en inderdaad niet alleen van buiten, maar ook van binnen had het overeenkomsten. Er was echter wel een zeer warm buitenbad waar alleen je hoofd aan de kou werd blootgesteld. Je kon je hoofd onder water ook blootstellen aan John Lennon zijn Imagine dat speciaal voor ons onderwater gedraaid werd.......mijn hoofd twijfelde. Toen even later Pandabeer van Animal Collective uit de speakers bubbelde werd mijn interesse geprikkeld, al was het alleen al door de associatie met jagen (voor de mensen die de grote lijn nog zien). Tegen de tijd dat ik bijna verschrompeld was en anderen er als gekookte kreeften uitzagen, vervolgden we ons dagprogramma.

Door het warme water helemaal loom geworden, werden we getrakteerd op de punkgeschiedenis van IJsland in de vorm van een 1,5 durende documentaire. De punk heeft een grote invloed gehad op de ontwikkeling van de muziek die er op volgde, maar of het nou zulke interessante muziek was weet ik niet. Ook Bjork kwam nog even voorbij op 16 jarige leeftijd.

De dag werd vervolgd en afgesloten met een bezoek aan een klein eilandje, op een koude boot, waar Yoko-Ono haar Imagine Peace Tower heeft genesteld. Verdere uitleg over het idee en doel van dit kunstwerk is hopelijk volkomen overbodig. Niet alleen het thema van vandaag, maar van de hele week is hiermee bepaald. De aanwezige bands, worden gemixt en gaan aan de slag met dit nummer....en nu maar hopen dat dit tot vreedzame samenwerking leidt.

Ik eindig de dag met een Viking bier…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten